تعداد بازدید از صفحه در هفته گذشته

۱۳۸۹/۱۲/۲۱

معیار‌های طرح انتخاب "میس بسیج" در دبیرستان‌های دخترانه ایران : عضویت در بسیج, ۲۰ امتیاز ; استفاده از پوشش چادر, ۷۰ امتیاز

از راست به چپ؛ میس ورامین، میس شابدل عظیم، میسدر قزوین
به نقل از وب سایت مردمک 


طرح «دختر نمونه ایران اسلامی» اجرا می‌شود



طرح دختر نمونه ایرانی از اردیبهشت سال آینده در دبیرستان‌های دخترانه اجرا می‌شود و «خانه‌داری»، «حفظ قرآن» و «استفاده از پوشش چادر» از جمله معیارهای «ستاره‌دخت ایران اسلامی» خواهد بود.
خبرگزاری فارس، امروز ۲۱ اسفندماه، جزئیاتی از معیارهای طرح انتخاب «ستاره‌دخت ایران اسلامی» را به نقل از ابلاغیه جمال صبح‌خیز، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها منتشر کرد.
در این طرح که به گفته مهری سویزی، رئیس اداره امور بانوان وزارت آموزش و پرورش قرار است از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ اجرا شود، ملاک‌های علمی، دینی، اخلاق، اجتماعی و خانواده برای انتخاب در نظر گرفته می‌شود.
در بخش خانواده، «رضایت‌مندی والدین» و «مهارت‌های خانه‌داری» (دانایی و توانایی نسبت به بهداشت، پاکی و طهارت خانه، مدیریت کارهای خانه و بهره‌‌وری زمان و راه‌های کوتاه و اقتصادی پختن غذا، چگونگی تغذیه سالم برای تأمین سلامت و چگونگی طبخ و تهیه غذاهای اصلی ایرانی و محلی) مجموعاً ۱۰۰ امتیاز دارند.
همچنین حافظان قرآن کریم به ازای حفظ هر جز از قرآن، پنج امتیاز، خواندن صحیح قرآن و نماز به ترتیب ۷۵ و ۱۰ امتیاز کسب خواهند کرد.
در بخش پوشش نیز، کسانی که از پوشش چادر استفاده می‌کنند، ۱۵۰ امتیاز می‌گیرند و کسانی که در چارچوب «اسلامی» لباس می‌پوشند، ۷۰ امتیاز دریافت خواهند کرد.
در عین حال عضویت در نیروی مقاومت بسیج نیز برای دانش‌آموزان دختر، ۲۰ امتیاز به همراه خواهد داشت.
جدای از این معیارها، موفقیت تحصیلی، کشف، تالیف کتاب و موفقیت‌ در المپیادها و نمره انضباط نیز از جمله معیارهایی است که براساس آن‌ها به دانش‌آموزان دختر امتیاز تعلق خواهد گرفت.
درحالی در این رقابت‌ها، خانه‌داری و تعلیمات دینی دانش‌آوزان برجسته شده که دولت محمود احمدی‌نژاد همواره بر ترجیح خانه‌داری به اشتغال در مورد زنان تاکید کرده است.
در آخرین نمونه از این تلاش‌ها، درس «تنظیم خانواده» در دانشگاه‌ها، جای خود را به درس «شکوه همسرداری» داده است. همچنین دولت انجام دورکاری توسط زنان شاغل را در برنامه قرار داده است.
در زمینه اشتغال زنان نیز چندی پیش اعلام شد که براساس گزارش وزارت کار فقط ۱۳ درصد زنان ایرانی شاغل هستند. در حالی که طبق برنامه چهارم توسعه قرار بود این آمار به بالای ۱۶ درصد برسد.
مسابقه «دختر شایسته ایران» برای اولین بار در سال ۱۳۴۳ به ابتکار مجله «زن روز» برگزار شد. این مسابقات تا سال ۱۳۵۶ ادامه داشت که طی آن دختران شایسته ۱۴ سال، به مسابقات دختران شایسته جهان فرستاده شدند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر