تعداد بازدید از صفحه در هفته گذشته

۱۳۹۰/۳/۱۰

نامه حشمت الله طبرزدی: دگر اندیشان از شکاف موجود بهره برده و در برنامه‌های ضد تمامیت خواهی، جناح دولت را تقویت کند.

منبع: هرانا


تحلیل فضای سیاسی داخلی/ حشمت الله طبرزدی

خبرگزاری هرانا – حشمت الله طبرزدی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به نگارش نامه‌ای با زمینه سیاسی و تحلیل وضعیت داخلی کشور مبادرت نموده است که هر چند ارتباط متنی با موضوع حقوق بشر ندارد ولی خبرگزاری هرانا حسب رسالت خود و جهت ایجاد زمینه آزادی اندیشه و بیان برای زندانیان عقیدتی محبوس اقدام به درج آن می‌کند. بدیهی است هرانا مسئولیتی در قبال دیدگاه‌ها یا آرای زندانیان ندارد. 
متن این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح ذیل است: درگیری اخیر بین جناح احمدی‌نژاد - مشایی با جناح افراطی و تمامیت خواه، یک درگیری جدی و جدید است. 
جناح افراطی خواهان این است که احمدی‌نژاد، مشایی را برکنار کرده و عملا اطاعت خود از ولی فقیه و اطرافیان او را ابراز دارد تا زمانی که تن به چنین خواسته‌ای ندهد، شکاف درون حاکمیت پا برجا خواهد بود و اگر تن بدهد خود را چون مهره‌ای اسیر تمامیت خواهان کرده است. 
احمدی‌نژاد این حقیقت را دریافته است و به همین دلیل در موضع خود ایستادگی می‌کند، او فهمیده است که دعوای جناح افراطی مقابل، برای احقاق حقوق مردم نیست برای قدرت و تمامیت خواهی است. احمدی‌نژاد – مشایی این واقعیت را نیز دریافته‌اند که به جای اینکه به قدرت طلب‌ها بهانه بدهند باید با همه تدبیر و توان تلاش کنند تا مناسب قدرت را حفظ کنند و بویژه برای مجلس اینده برنامه ریزی کرده و نگذارند اکثریت مجلس در دست تمامیت خواه‌ها بیفتد. 
در عین حال احمدی‌نژاد باید سعی کند در بین مردم حضور بیشتری داشته باشد از این برگه برنده در مقابل رقیب، بموقع استفاده کند مشایی نیز باید به نحوی حرکت کند که نیروهای دگر اندیش را جذب برنامه‌های ضد تمامیت خواهی کند اگر چه اختلاف اپوزیسیون وسیله‌های ناراضی با جناح مشایی – احمدی زیاد است، اما به دلیل موقعیت حساس این جناح ارزش این را دارد که دگر اندیشان از شکاف موجود بهره برده و در برنامه‌های ضد تمامیت خواهی، جناح دولت را تقویت کند. 
واقعیت این است که رای تمامیت خواهان در مقایسه با رای احمدی‌نژاد – مشایی اندک است. 
از دیگر سو زمان به نفع جناح دولت است به همین دلیل تمامیت خواهان افراطی و خشونت طلب، تلاش می‌کنند با راه اندازی جنجال‌های سیاسی، دولت را با بحران روبرو کرده و اجازه ندهند، تیم مشایی برای مجلس برنامه ریزی کند. مشایی و یارانش باید شرایط فعلی را قدر دانسته و به راحتی تسلیم توطئه‌ها و جنجال‌های قدرت طلبان غیر پاسخگو نشوند باید از سرنوشت دولت اصلاحات بیاموزند و به راحتی قدرت را واگذار نکنند. احمدی‌نژاد نیز می‌داند طبقه تهی دست و فقرا، قدر تلاشهای او را می‌دانند با اقدامهای درست، خواهد توانست نظر طبقه متوسط را جلب کند. 
حشمت الله طبرزدی ۱۸ اردیبهشت

۲ نظر:

  1. جنبش سبز ایران دارای خطای استراتژیک است!
    هفته پیش نپال بودم و دیدم که این مردم ابتدایی و عموما بی سواد نپال از ما خیل ایرانیان فرهیخته و دانشگاه دیده بسی جلوتر بودند!آنها دقیقا می دانستند که چکار دارند می کنند! گویا قرار بوده هیئت حاکمه قدرت را پس از دو سال تحویل دهد ولی اینکار را نکرده و الان هشت سال است که بر مسند مانده است. مردم نپال هر هفته یکی دو روز را در اعتصاب و تظاهرات بسر می برد. یکی دو روز قبل از روز اعتصاب , توسط احزاب و گروه های مخالف توسط اعلامیه و یا حتی بصورت شفاهی تاریخ اعتصاب و یا بقول خودشان "استرایک" به مردم کوچه بازار اعلام می شود.در روز اعتصاب هیچ تاکسی و وسیله نقلیهای حتی موتور سیکلت حق تردد در خیابان های اصلی و فرعی شهر را ندارد و الا با بازخواست گروه های مردم که در سر چهار راه ها و معابر جمع شده اند مواجه می شود. تمام مغازه ها بسته می شوند و آنهایی که مشکل مادی دارند به احترام اعتصاب, کرکره مغازه خود را تا نیمه پایین می کشند. کارمندان دولت همه بر سر کار های خود می روند ولی بخش خصوصی فعالانه از فعالیت خود داری می کند. یک روز موتور سیکلتی را کرایه کردم تا با آن به گشت در کوههای اطراف بروم. اولا که صاحب موتور سیکلت از کرایه موتور به من امتناع کرد ولی عاقبت چون توریست بودم با عنوان این که مسئولیت آن بر عهده خود توست آن را به من کرایه داد. نیروی ضد شورش جابجای شهر پخارا حضور داشت ولی هر جا که پلیس بود مردم نبودند و هرجا مردم بودند پلیس نبود! ولی در عوض همه جا پر از اعتصاب بود! باری در مسیر کوتاهی که از خیابان های شهر می گذشتم در سه نقطه توسط جوانان و مردم خشمگین متوقف شدم ولی آنها بعد از اینکه من برایشان لبخند می زدم و با نشان دادن علامت پیروزی به آنها می گفتم که توریست هستم با احترام و شادی به من اجازه می دادند تا عبور کنم. این برنامه دو الی سه سال است مه همچنان بدون خستگی ادامه دارد. آنها مانند آقای خاتمی نبودند تا بجای مردم از هیئت حاکمه بخاطر جنایت های انجام شده عذر خواهی کند! نمی دانم ایشان کی این ملت را بحال خود خواهند گذاشت! بنظر می رسد آقای خاتمی با اینبار با ماسک شورای هماهنگی پنهانی بیانیه می دهند


    ما کشوری دیکتاتور خیز داریم. هر گروهی که بر سر کار بیاید ولو سبز هم باشد با شنیدن بوی نفت فیلش یاد هندوستان می کند و دیکتاتوری را آغاز خواهدکرد. در چنین کشوری اگر قرار باشد برای مبارزه با دیکتاتور به خیابان بیاییم باید هر روز خدا را در حال تظاهرات و درگیری های خیابانی باشیم!

    شما فرض کنید آن پانصد هزار نفری که در روز 25 بهمن بیرون آمده بود دست به اعتصاب زده بود, یعنی جنبش سبز تنها در شهر تهران پانصد هزرا نفر نیروی میدانی دارد و نیروهای نیمه فعال را خدا عالم است!. حال اگر این نیرو دست به اعتصاب زده بود با توجه به اینکه با اعتصاب یک نفر کار دو نفر دیگر هم می خوابدببینید چه نیروی عظیمی و با چه قدرت شگرفی وارد عرصه سیاسی ایران می شد. جنبش سبز دارای خطای استرتژیک است. هفته پیش نپال بودم چنان این مردم نپال با انجام اعتصابات برنامه ریزی شده و با چاشنی تظاهرات خیابانی قشنگ دولت نپال را بستوه می آوردند که من حظ کردم. ولی در ایران فقط تظاهرات پر هزینه را چسبدهاند و ول هم نمی کنند! جین شارپ می گوید بابا !آنچه در ایران انجام می گیرد جنگ نرم نیست! مردم ایران باید بسوی روش های نیرومند و کم هزینه مبارزات مدنی بروند و تظاهرات خیابانی نمی تواند تنها راهکار جنبش سبز باشد.
    آقایان توقع دارند که یک نفر بیاید و حقوق اعتصاب کنندگان را بدهد تا آنها مردم را دعوت به اعتصاب کنند!دریغ از یک روز اعتصاب عمومی که در طول این مدت مدید اعلام شده باشد. در عوض تهییج احساسی مردم وصدور بانیه های پر از آه ناله و شیون و نفرین در دستور کار بوده است. حالا هم که یک شورای بی نام و نشان تازه دارد دنبال دوران طلایی امام راحل می گردد!

    پاسخحذف
  2. من با اینکه طرفدار مهندس طبرزدی هستم، اینجا باید با ایشان شدیدا مخالفت کنم.

    پاسخحذف